tisdag 5 mars 2013

Min trädgård inne

Min inomhus trädgård växer riktigt bra tack vare extra ljus från lysrören. 
Tänk vilket lyft-Varför har jag inte gjort så tidigare??? 
Jag satte bara upp hyllkonsoller, fyndade på loppis, och hängde upp armaturerna i dom. Går lätt att höja och sänka genom att de är upphängda med kedjor.  Fifffigt, enkelt! 
I år ska vi få äta ännu mer sallad, kål, basilika......
Man känner redan doften om man sticker in näsan i dom små Basilika bladen!
Några Petunia och Pelargon sticklingar får också plats.

För att utnyttja utrymmet på de smala hyllorna odlar jag i pluggbrätten. 

 En ny pluggbox har inhandlats och provas för första gången, den rymmer 49 plantor, 
En fördel med den är att det kommer att bli lätt när plantorna ska ur boxen. Den har en inbyggd finess.

Vi har flera gamla pluggbrätten som det odlats tallplantor i tidigare. Dom rymmer 67 plantor. Nackdelen med dom gamla är att det kan bli besvärligt att få ut plantorna. Inbyggd finess saknas. Jag får nog uppfinna något smartare än pinnen som jag använde ifjol.  
Båda modellerna får precis plats på hyllorna under lysrören.

 Till dom gamla pluggbrättena har vi skaffat plastlådor och i botten ligger en bevattningsmatta för att fukten ska spridas jämnare när man vattnar. Till dom här finns inga huvar men det går bra att trä över en stor plastpåse tills fröerna grott. Sedan behövs ingen huv eller plast. För att rötterna ska söka sig nedåt vattnas alltid underifrån, i lådan, och rikligt varje gång. 

Det är långa skåror i dom gamla pluggbrättena, ingen risk för syrebrist. Det är säkert bra för alla växter.

***

Utanför snöar det och är grått, men inne i min lilla "inne-trädgård" är det ljust och varmt!

***
Ha en underbar dag!



3 kommentarer:

  1. Mmm, jag känner doften av jord och basilika när jag läser ditt inlägg! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Tack och lov för frösådder, växtlampor och mysiga bloggare. Det gör vårlängtan lite lättare.
    Jättehärliga bilder du tagit på dina frösådder. Lite ovanliga vinklar där i början. Collaget blev extra fint, tycker jag.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  3. Snygga färger på sådderna!

    Jag har köpt likadana pluggbrätten som du, men jag har inte använt dem än. Ikväll kanske om jag hinner. De verkade bäst och stadigast av de jag kollade på. Och så var det där med finessen. :-)

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...