tisdag 12 februari 2013

X-faktor/VIT

Trillium grandiflorum 
Sagolikt! 
Trädgårdslundens små älvor i en förförisk dans.

Trillium grandiflorum

Trillium grandiflorum

 Så enkel, så vacker, i vitaste vitt!
Det är lätt att bli förförd. Jag blev det för många år sedan och det håller i sig än. Just i början av juni blommar den hos oss, lika troget varje år. I höstas tog jag mod till mig och delade den gamla plantan, jag vill ha älvdans på många ställen! Vill du också ha "älvor" i din trädgård bör du veta att dom dansar vackrast där det är fuktigt och halvskuggigt. Önskar du dig en extra förförisk dans ska du vara generös med näring till de små.

Det här var mitt bidrag till:

8 kommentarer:

  1. Det tog faktiskt en lååång tid innan jag kunde tycka att Trillium var en vacker växt.
    Oftast så såg man i trädgårdarna en 'pinne' som stod där helt ensam och som alla uttryckte sin beundran över!!!!!!
    Sen har jag även sett den i stora runda omfång och först då upptäckte jag hur fin den var :=)

    Fin bild!
    Önskar dig lycka till med tävlingsbidraget!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja jag vill ha dom stora och frodiga, men dom växer så långsamt. Nu har jag provat att dela för att öka omfånget på plantan. Hur det lyckas vet jag inte än. Fick tipset av Larz Danielsson.

    SvaraRadera
  3. Virkelig vakre planter og flotte bilder du har tatt! :-)
    Jeg er veldig glad i Trillium Grandiflorum og kjøpte mange rhizomer av dem forrige vår. Hittil har de ikke hatt blomning, men jeg venter i spenning...!
    Lykke til i Moseplassens konkurranse
    Stein

    SvaraRadera
  4. Hvor er den smuk i alt sin enkelthed! Dejlige billeder :) Lykke til!

    SvaraRadera
  5. Det är en fin liten blomma som vinner mark här mer och mer.
    Ha en fin vecka och lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Denne står på ønskelisten, flott foto! Lykke til på Moseplassen, jeg synes den har x -faktor. Den er iallfall ikke som alle andre!

    SvaraRadera
  7. Åh, nu längtar jag ännu mer efter att min lilla planta ska bli stor! Planterade den förra våren, så det dröjer nog innan jag får se några blommor, men den som väntar på något gott... Lycka till i tävlingen!

    SvaraRadera
  8. Så flott Trillium du har. Nå ble jeg med ett veldig spent på om min har overlevd vinteren... Lykke til i X-faktor og takk for hyggelig komentar hos meg. Legger meg til som følger hos deg. Anne Kari

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...