lördag 23 februari 2013

Rhododendron!

Visst är det kul när det gror i byttorna!
Extra roligt är det när något man trodde var svårt börjar gro. Nu växer små, små Rhododendron under lysrör i odlings fönstret. Jag tittar till dom flera gånger varje dag, dom får inte torka ut nu när dom är så små. Det är frön från en låg Rhododendron vi fick av Larz Danielsson förra sommaren och STA frön av R. camtchaticum och R. myrtifolia. 

så-tips, Rhododendron
Så här gjorde jag: Jag blandade sållad torv med vermiculite och spred fröerna ovanpå jorden, dom vill ha ljust och varmt för att gro. Ett lock från en pizzasallads förpackning återanvänds som odlingslock. Jag följde inte så-tipsen från Svenska Rhododendronsällskapet till punkt och pricka, men hittills har det fungerat ändå.

så-tips, Rhododendron
Nu är det bara att se till att fuktigheten är lagom hela tiden. Inte för torrt och inte för blött? Kan vara svårt att veta vad som är lagom första gången. Hoppas det blir rätt nu.

Fortsatt skötsel 
När tredje bladet efter hjärtbladen utvecklats är det dags för prickling. Då ska plantorna sättas glesare i nytt substrat. Ljuset från fönstret räcker inte alls till den här tiden på året, lysrör får hjälpa till så det blir 17 tim/dygn. Temperaturen ska vara 17-20 grader. Efter att plantorna pricklats och etablerat sig gödselvattnas med 0,1 ml blåkorn/liter vatten vid varje vattning.
Det här har jag inte räknat ut själv, jag läser såtipsen från Svenska Rhododendronsällskapet.

Ljus och värme
Jag är ganska säker på att det är ljus och värme som har saknats vid mina tidigare försök. Då hade jag inga lysrör utan hoppades att ljuset utifrån i ett söder fönster skulle räcka till. Det gör det inte alls. Dessutom blir det för kallt om krukan står direkt på fönsterbrädan. Nu har jag lagt bubbelplast och bitar av liggunderlag under sålådorna för värmens skull.

Ljus och värme till alla!

5 kommentarer:

  1. Tack för allt du delar med dig av (även om det är tips från SR :-) Du får det hela att bli levande ju. Det måste vara en otrolig boost att lyckas med fröna!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja nog är det lycka!

    SvaraRadera
  3. ÅÅ så kul!!Förstår din glädje och säkert blir det en om skötsel av dessa groddar också som heter duga:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  4. Det høres ut som du kommer til å lykkes med så omsorgsfull pleie. Jeg går også inn på vekstrommet flere ganger om dagen for å sjekke. Ha en fin grotid! Hilsen Anne

    SvaraRadera
  5. Så himla kul och så himla spännande! Jag håller tummarna.
    Hej hopp!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...