söndag 24 februari 2013

Origami/Fröbox

DIY-Vik din egen frö-box
 Fina boxar för orensade frön som du enkelt gör själv.

 Det här behövs

 Diagonal vikning 2 ggr för att hitta mitten

 Vik in hörnen mot mitten

 Vik in motsatta sidorna-öppna och vik de andra 2 sidorna. Gör dom lika breda på alla fyra sidorna.

 Öppna alla vikningar och klipp efter dom svarta linjerna. (Jag fyllde i vecken med rött bara för att alla vikningarna skulle synas bättre på bild)

 Nu ska boxens kanter vikas. Börja vik in ett av hörnen mot mitten...
 Vik in den klippta snibben där första hörnet ska vara och vik in nästa hörn över snibben, där jag håller i
 Då är första hörnet klart. Fortsätt likadant runt om. 
 Peta in sista snibben under det första vikta hörnet.
 Nästan klart- boxen håller ihop utan lim, men jag limmar i en botten så att fröerna säkert stannar kvar och det blir en stadigare box.

 Ja, då var det klart! Vill man ha ett lock viker man en till, aningen större bara.
Jag använde växtpapper men man kan ta vilket papper som helst, bara det är någorlunda styvt. Gamla tidningar, boksidor, tapet....

Det här pysslandet kom igång när jag hittade några frökapslar på våran Rhododendron Mikkelii under en trädgårdsrunda (Trodde att jag rensat bort alla) Tänkte att med lite tur kanske det fanns kvar några frön därinne. Nu när jag ändå är igång med frösådderna och vet hur Rhododenron frön vill ha det, skulle jag gärna prova fler sorter. Och medans jag pysslade började frökapslar torka och spricka upp och dom pyttesmå fröerna  trillade ut! 

Kul!

1 kommentar:

  1. Vilken fin fröbox! Perfekt att stapla ovanpå varandra så att man får lite ordning på torpet.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...