måndag 11 februari 2013

Frösådden fortsätter....

Nu har nästan alla frön från första beställningen från STA kommit i jorden. En hel del egna fröer har såtts också. Första frösådden 27/1 Jag ska vara mer noga med sådderna i år och har kollat så-tipsen på den här Frösidan-Sällskapet Trädgårdsamatörerna Bohuslän Dalslandskretsen av Roland Gustafsson, för att se om jag kan lyckas bättre.
Så här skriver han om de olika metoderna:
REKOMMENDATIONER FÖR SÅDD
(M) Gror i mörker, fröna skall täckas. 
(L) Ljusgroende, frön skall ej täckas, groning stimuleras av ljus.
(K) Sådden skall stå kallt i minst 8 veckor, idealisk temperatur är ca.3-8 plusgrader. Undantaget är    växter ur Ranunculaceae som bör utsättas för en temperatur på strax under fryspunkten. 
(V) Sådden skall stå varmt ca 20 plusgrader i minst 8 veckor. 
GA-3) fröna har behandlats med gibberal-syra. Om du inte hittar den art du tänker så i listan rekommenderar jag att du sår som beskrivits i inledningen med två krukor, en för varm och en för kall groning.
Där finns även en lista på många perenna och vedartade växter och rekommendationer för hur dom ska sås. Jag hittade inte riktigt alla så det blir lite testande. Tidigare år har jag ställt ut det mesta under snön och väntat tills snön smält bort. Sedan har krukorna ställts in i växthuset med plast över för att hålla fukten.

 Det har lyckats riktigt bra det med, men vissa frön har vägrat. Nu provar jag att anpassa sådden efter fröets önskemål, kanske det går bättre. Frön som vill ha mörkt täcker jag med grus. Ljusgroende strös ut på ett lager vermikulit, ett mineral som  håller fukten och gör jorden porösare. 
Krukorna får dra åt sig fukt i 3 dygn, stående i en plastlåda med  vatten i botten, ca 1-2 cm. Efter ett tag har jorden dragit upp det den behöver och jag slipper vattna uppifrån och riskera att fröna spolas ut i kanterna eller för djupt ner i jorden. Jag kollar krukorna då och då och fyller på med vatten om det sugits upp så krukorna står i vatten hela tiden. 
Nu provar jag för första gången att stratifiera några i källaren. 
Till Rhododendron har jag fixat en lysrörsbelysning. Skulle vara så roligt om jag fick upp några Rhododendron. Det ska ju inte vara så svårt egentligen. Provar även att så några Viburnum (Olvon) i vitmossa. Dom vill gro mörkt och först stå kallt, sedan varmt, sedan kallt och sedan varmt.  

Dom här fröerna kom från STA efter första beställningen:
Aconitum hemsleyanum MK
Angelica pubescens MK
Arisaema amurense ? provar med MK
Arisaema ciliatum ?  provar med MK
Astrantia major 'Hadspen Blood' MK
Astrantia maxima MK
Campanula lactiflora MK
Gunnera manicata Lv (Det är låg grobarhet på torkade frön)
Papaver somniferum (Jag vet att dom brukar gro bra. Sås senare under våren utomhus)
Rhododendron camtschaticum LV
Rhododendron myrtifolium LV
Rosa moyesi MV-K
Salvia pratensis 'Rose Rhapsody' LV (Sås inne i mars)
Scabiosa japonica MKV
Trifolium ochroleucon (bara tomma frökapslar i påsen)
Tulipa biflora MK
Tulipa sprengeri MK
Tulipa sp. vitgul MK
Viburnum lantana 'Aureum' MKVKV (Många frön. Några i kruka och några i påse med fuktad vitmossa)
Viburnum lantana 'Variegata' MKVKV (Många frön. Några i kruka och några i påse med fuktad vitmossa)

Bägarlönn Glaucidium palmatum
 Sådde resten av Bägarlönn, Glaucidium palmatum fröerna från i höstas i två så-lådor. Det var väldigt många frön! Lyckas sådden kan vi om ca 4-5 år ha en äng av Bägarlönnar. Det vore väl något att satsa på? Är det någon som har provat? Jag har sått dom förut och det brukar gå bra, men Bägarlönnar växer väldigt  långsamt i början. Dom får bara hjärtblad första året, sedan brukar det ta ett par år innan dom etablerar sig på växtplatsen, så det krävs tålamod.
Jag ska nog prova i alla fall, tänk vad fint det skulle bli!

1 kommentar:

  1. Ja, STA:s sida för frösådd är jättebra :=)

    Vilka fina frösorter du har sått.
    Ang. Trifolium är det oftast skräpet man får vid fröbyten. Många tror att själva 'stjälken' är fröet och vet inte om att det ska vara en 'rund kula' :=)
    Blekklövern ger dessutom inte så många frön utan mest skräp.
    Lunddocka har jag frösått många gånger och har rätt många plantor i rabatterna. Vackert1

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...