söndag 27 januari 2013

The Seed Fairy

The Seed Fairy was here!
Hon viftade med sitt förtrollade lilla spö över fröpåsarna och nu är vårsådden igång.

I väntan på årets fröer från STA började jag med egna insamlade frön och några rest frön från förra året.

Thalictrum diffusiflorum (har några beställningar på den från besökare)

Verathrum californicum Kalifornisk nysrot

Aquilegia caerulea 'Jewel'

Fjärilslilja Nomocharis sp.

Vit Klockgentiana Gentiana phneumonanthe 'Alba'

Vit Bägarlönn Glaucidium palmatum 'Album'

Bägarlönn Glaucidium palmatum
  (Så många frön, det blir nog en hel skogsglänta fylld med Bägarlönnar!) 

STA frön från 2012
Dryas x sundermanii Hybridfjällsippa
Hymenoxys grandiflora (Alpin med gula blommor)
Båda är lotteri vinster från STA/Trädgårdsmässan i Umeå -12

Några andra överblivna från STA -12
Tulipa neustruevae (gul vildtulpan för alpinparti)
Tulipa tarda
Allium karataviense 'Ivory Queen'
Draba dedeana

Krukorna får stå i vatten och rumsvärme i tre dygn sedan ställer jag ner dom i källaren. Tidigare har jag grävt ner nästan allt under snön och ställt in krukorna i växthuset när det  körts igång i april/maj. Jag ska göra ett test i år och stratifiera den här första frö omgången i källaren. En del använder sig av kylskåp, men källaren borde väl  fungera lika bra, tror jag.
Resten av sådderna gräver jag ner utomhus som tidigare, det är så smidigt och ute finns det gott om plats.

In every gardener there is a child who believes in The Seed Fairy.
  ~Robert Brault

2 kommentarer:

  1. Så många fina, ovanliga. Kan knappt vänta förräns mina nysrotfrön ska i jorden. Vi har ca 6 grader i vår källare, tror du det räcker som stratifiering eller ska jag ställa ut dem så att de eventuellt får några minus ibland?
    Vilket bra ordspråk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde gå bra. Jag var tvungen att kolla en extra gång så jag inte luras. Så här står det i såtipsen från STA: Sådden skall stå kallt i minst 8 veckor, idealisk temperatur är ca.3-8 plusgrader. Undantaget är växter ur Ranunculaceae som bör utsättas för en temperatur på strax under fryspunkten.(länk dit finns på höger sida under SÅTIPS) Ja visst var det ett fint ordspråk :)

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...