söndag 6 januari 2013

Återblick/Mars 2012

Återlick/ Mars 2012
Mars blev en ovanlig månad. Våren kom  till oss med stormsteg!
 Bloggens 1:årsdag firades med en utlottning den 1/3. En hemgjord ram för taklökar var vinsten. Våra gamla äppelträd beskars den 4/3. Då kunde jag nå att klippa högt upp i träden tack vare den hårda djupsnön. En kylig morgon hade vi den 5/3 med -20. Dagen därpå hittades den första Tussilagon i Umeå! När jag pysslade om övervintrarna i källaren såg jag att Persikoträdet börjat blomma! Nu kom vårvärmen och det började töa ovanligt tidigt. 12/3 rasade snön från taken, sälgen fick kissar och tomatplantorna var på gång i fönstret. 13/3 var det +5 i solen. 16/3 var det soligt, blåsigt och +6 grader i skuggan, det bildades stora vattenpölar överallt på gården. Blidvädret fortsatte fram till vårdagjämningen den 20/3 då termometern sjönk ner till -5. Den dagen gick jag trädgårdsrundan på hård  skare, en härlig känsla! Sen blev det milt och blåsigt både dag och natt igen. Den 30 mars trodde jag på en tidig vår och att krokusarna snart skulle blomma. Lite rätt fick jag för den dan därpå blommade den första gula krokusen på husets södersida!  Fick ett härligt vårrus den sista marsdagen och rensade glatt upp i rabatterna intill huset. Där intill Kärleksörtens vårskott  hittades årets första Nyckelpiga. Så skönt det kändes med en tidig vår. Den eftermiddagen började molnen dra in över oss, några enstaka snöflingor föll i den nyss rensade rabatten.......
Önskar er en skön söndag!

3 kommentarer:

  1. Tenk, nå er det ikke så lenge til neste mars:) Takk for at du bringer vårstemningen så nærme.

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas att våren kommer lika snabbt i år oxå! oj, vad jag längtar :))

    Ha en skön söndagskväll!

    SvaraRadera
  3. Härligt att se marsbilder redan nu, vad jag längtar...
    Ha det fint.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...