fredag 7 december 2012

Mina drömmars trädgård/Blommig fredag

I mina drömmars trädgård....
Måste det finnas små, söta alpiner, smaragdgröna mjuka mossor, massor av sippor och lundväxter, gärna stora bestånd av Trillium. En ganska orealistisk dröm går i uppfyllelse om Persikoträdet skulle överleva vintern utomhus. Det har tidigare år övervintrat i källaren, men i våras orsakade det en smärre myrinvasion och planterades ut i trädgården. Nu testar vi härdigheten och hoppas på det bästa!

Där är det "djungellummigt" med många träd och buskar som silar solljuset genom lövverket. På marken växer stora perenner, marktäckare, vackra orkidéer och liljor. 

Finns det så klart en vacker äng med massor av vilda och förvildade blommor. Tulpaner och andra lökar blommar nästan överallt bland vårens skira ormbunkar. Många fjärils arter fladdrar runt mellan sina älsklingsblommor Ligularia och Buddleja.

Ett trädgårdsland nära köket med kryddor, salat, morötter, rödbetor, kål, sockerärtor, sparris och blommor i en salig röra måste också få plats där. 

Det mesta finns i trädgården redan nu, vissa av lundväxterna behöver bara lite mer tid att växa sig stora och för att breda ut sig mer.  Det som fattas helt är en naturlik damm och att igelkotten flyttar in.
Önskar er en skön fredag!

20 kommentarer:

  1. Vilka vackra collage du gjort! Jättefina bilder. Hoppas igelkotten flyttar in hos dig:)).
    Ha en fin kall fredag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder!!En underbar trädgård håller på att växa fram i dina händer!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  3. Så fint du har det! Hoppas att du får en damm så småningom, det ger verkligen liv åt en trädgård! Och igelkottar är ju inte heller så dumt att ha! Ha en skön helg!/Titti

    SvaraRadera
  4. Vacker trädgård.Där verkar finnas det mästa.Hoppas du får din damm och att någon lite igelkott tittar in.MVH

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt vackert, kan absolut passa i min drömträdgård också :-)Underbara collage du gjort. Ska hålla tummarna för igelkotten. Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder! Jag börjar redan längta till våren även om det inte är sådär vackert hos mig.

    Ha det gottt!
    Daniel

    SvaraRadera
  7. Åhhh så fina collage du har gjort på det som växer i din underbara trädgård!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Mmm, det ser fint redan nu, hur blir det inte då med en damm? och igelkotten, den kommer säkert snart den också :)

    SvaraRadera

  9. Vilken underbar trädgård du visar upp...tack för att jag fick kika in...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. Ah, ett litet paradis ser jag. Klart igelkotten kommer att flytta in den också. Fin helg!

    SvaraRadera
  11. Härliga collage du visar. Ha det så bra i din drömträdgård. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  12. Mycket härliga bilder att titta på en sån här bister vinterdag! Jag blev med damm precis innan snön kom och längtar sjukt efter våren för att färdigställa allt!

    SvaraRadera
  13. Vackert!!! Jag hoppas också på att igelkotten skall flytta in, har ju lövhögar och rishögar så försöker få en miljö där den skulle trivas.Vi får se... Önskar dig en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  14. Underbart med en sådan plats! Mycket fina bilder!
    Kan inte annat än vilja ha en egen lund:)

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder, något att längta och drömma till under en kall och lång vinter.
    Hoppas att persikoträdet klarar vintern med alla grenar i behåll.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. En riktig drömträdgård har du skapat.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  17. Vilka härliga bilder. En spännande och vacker trädgård som du beskriver. En igelkott som hyresgäst i trädgården låter ju jättekul.
    Ha en skön helg,
    Carina

    SvaraRadera
  18. Fina kollage, ser mysigt ut med alla små växter. det kanske vore nåt att peta in där det är svårt att få till det.
    Oh vad mysigt med igelkottar dom gillar jag.
    Ha en fin andra advent.
    Kram meta

    SvaraRadera
  19. Underbara bilder! Håller tummarna för att ditt persikoträd ska överleva, men dom är ju ganska tåliga så vi får hoppas på det bästa. Alpiner är något jag alltid beundrat men som jag av någon anledning inte har införskaffat själv. Nu fick jag inspiration via ditt inlägg.

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  20. Otroligt vackert, underbara collage.
    Ha en underbar 2:a advent!
    Kram Hélena

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...