måndag 3 december 2012

Julkalender-lucka 3

Vallmo från Monets trädgård

Nu kikar en röd liten blomma fram bakom tredje luckan. En klen och blekt röd vallmo, kan kanske vara en Rågvallmo Papaver dubium? Jag vet inte säkert, men den liknar Rågvallmons blomma. Den är i alla fall ettårig och fröerna fick jag i andra hand från någon som besökt Monets trädgård i Giverny. Nu kommer det upp nya söta, små "Monetvallmo" här och där varje år i Hällans trädgård. Jag gillar dom där ettåriga vandrarna som kommer där dom vill växa och som är lätta att rensa bort när dom blommat ut. 
Tänk att det finns omkring 120 olika Papaver, vallmoarter och dom har odlats sedan 5000 år före Kristus. Vallmon förknippades med fruktbarhet i den grekiska mytologin och om det växte vallmo på fälten skulle skörden bli god, trodde man.

Fröpåsarna av vit Bägarlönn (gårdagens inlägg) är tingade av Berit, Gunilla, Dan, Margareta och Daniel! Ni kan mejla era postadresser till mig, så kommer fröpåsarna snart. Min mejl adress hittar ni  till höger här på bloggen.
Fler fröpåsar gömmer sig bakom luckorna i julkalendern så håll ögonen öppna!

Missa inte heller den enkla tävlingen om ett bra Fotoboksprogram här.

Välkommen som ny följare Dan!

Ha en bra måndag allihopa!

3 kommentarer:

  1. Kul idé att visa upp olika blommor i en adventskalender.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, nu är jag ny följare, men din trevliga blogg har jag läst ett bra tag redan.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...