söndag 23 december 2012

Julkalender-lucka 23/Frö lotteri

 Bakom näst sista luckan finns två saker: Ett sista frö lotteri och Kalifornisk nysrot Verathrum californicum

Först berättar jag om den ståtliga växten som är helt självskriven i en julkalender med växter bakom luckorna. Den får mig att tänka på julens stjärnor, granar och smäll-karameller! I full prakt bjuder den Kaliforniska nysroten  på ett myller av stjärnformade blommor på höga gran liknande blomstänglar och bladen  är veckade precis som man viker silkespapperet till en smäll-karamell !(innan man klipper det till remsor)
Här blommar den så fantastiskt vartannat år och vilar sig helt där emellan.
Den blir ca 2 m hög och behöver inte stöttas alls. Bladen är lägre och så vackert vikta när de skjuter upp ur jorden att det är som ett mirakel!

Här ser man knoppar som snart slår ut och lite av bladen.

Helt utslagna och helt fantastiska!

De vackra stjärnorna i närbild.

Nu vill jag fira att vi börjar gå mot ljusare tider!

Julkalenderns sista lotteri pågår till midnatt 1 januari 2013. Jag hade frön över så det räcker till tre vinster att välja på:
Kalifornisk nysrot Verathrum californicum
För att vara med i lotteriet gör du så här:
1 lott: Skriv en kommentar och vilket frö du vill vinna 
2 lotter: Gör som för 1 lott + att du länkar hit och skriver hur många lotter du vill ha. 
Har du ingen blogg kan du vara med genom att välja anonym i kommentars formuläret.

 Marit, Jannibele och Törnrosa, ni är välkomna som nya följare!
GOD JUL PÅ ER ALLA!

2 kommentarer:

  1. Godaste julen till dig med! Har spanat lite på nysrot förut, jag tycker den ser väldigt spännande ut. Vill gärna vinna några frön av den! Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Margareta i Umeå23 december 2012 16:18

    Kniper en lott och hoppas. Gentiana vill jag vinna.
    Julkramar.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...