fredag 21 december 2012

Julkalender lucka 21 och Blommig fredag-Julkaramell

Bakom lucka 21 finns Julrosen Helleborus niger
En julväxt i min smak!
Julrosen Helleborus niger
Det har blivit en ny tradition att vi köper en Julros varje jul. Den blommar jättefint i köksfönstret tills  julen är över då den flyttas ner i källaren. När våren kommer planteras den ut i trädgården. Det blir en karamell att njuta länge av!
Jag har länge velat ha Julrosor i trädgården, men efter ett misslyckat försök trodde jag att de inte passade att odlas här. Nu har den här nya jultraditionen gjort att vi provar på nytt och det lyckas mycket bättre nu. Julrosorna överlever! 
I höstas beställde jag en rosa och en röd som planterades direkt ut i den nya woodland delen. Hoppas det lyckas lika bra.
Fler julkarameller att mumsa på finns här Bland rosor och bladlöss
Ha nu en riktigt ur mysig blommig fredag!

25 kommentarer:

  1. Julrosor är så fina! Jag planterade några i min trädgård i somras, men jag vet inte om de har överlevt.
    Ha en riktigt God Jul,
    Carina

    SvaraRadera
  2. Julrosor är fina,Fick lära mig av den danska kvinnan som brukar vara på mässan att orentalis var härdigare så jag köpte några av henne och de har överlevt två vintrar,niger har jag sämre erfarenhet av men nya är planterade nu:)
    Önskar dig en strålande och underbar JUL!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då borde de nya rosa och röda gå bra, det är orientalis hybrider .:-)

      Radera
  3. Hvilken ekte julkaramell det var. Ha en riktig så fin jul.

    SvaraRadera
  4. For en fantastisk flott blogg du har. Jeg legger meg til som følger:)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin bild på julkaramellen Julros.

    Önskar dig en riktig God Jul!

    SvaraRadera
  6. Nydelig bilde av julerosen din! De er så vakre, men kan være litt vanskelige å få til, ja. Jeg har i dag valgt samme plante som deg :-)

    God helg, og god jul! Klem Marit

    SvaraRadera
  7. Jag köpte en julros i kruka nyss. Då ska jag försöka spara den och plantera ut. Det finns hopp. :-)

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  8. Så roligt att det lyckas nu med era julrosor för dom är ju bara helt underbara! Lycka till med nyinköpen och ha en riktigt fin julhelg!

    SvaraRadera
  9. Helt klart en underbar julkaramell! God Jul!

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga julkarameller...riktigt ögongodis...=)
    Önskar dig en God Jul...!!!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  11. Tusen tack för de underbara fröerna min vinst...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Julrosor är sååå undervara!
    Jag önskar dig en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  13. Hej! Det är första gången som jag är in här och ser så mycket snyggt i form av blad, kungsängsliljeäng, woodland mm. Väldigt vackert! Kommer ni att ha öppen trädgård våren 2013 tro?
    Nu ska jag kika vidare.
    MVH Camilla, Lövånger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi kommer säkert att öppna även 2013. Vi skriver ut datum och tider här på bloggen längre fram i vår.

      Radera
  14. Jag har inte lyckats få syn på någon julros i blomsterbutikerna. Vill också ha! Har två i trädgården som verkligen inte blommar under vintern utan till våren på det mest försiktiga men söta vis. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt... Blomsterlandet här i Umeå säljer dom det vet jag. Årets hittade jag på en pytteliten butik. Första året, när traditionen började var vi på på K-rauta och fyndade!
      Hoppas du hittar en snart!

      Radera
  15. Vilken bra tradition, den ska jag införa också ! Ha en riktigt fin jul! Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  16. Vad söt den är din julros. det är en favorit här med eftersom ingen hyacint kommer in hör när min dotter är här.
    God Jul O Gott Nytt År.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  17. Vi gör precis på samma sätt. Beståndet växer för varje år vilket är himla kul. Extra roligt är det när de frösår sig. Förrförra våren strök det med några när det var så himla blött. Hoppas de nya klarar sig bättre.
    God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag längtar till våra börjar fröså sig här också! Synd på så fina blomster, jag som trodde att dom gillade fukt, men det kanske blev för blött.

      Radera
  18. Julrosor är så vackra!
    Ha en underbar jul!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  19. Julrosor är riktigt fina. Jag har också köpt några de senaste åren vid jul och sätter ut sen. Men de har inte riktigt kommit till ro än men det kanske tar sin tid.

    Kram

    SvaraRadera
  20. Merry Christmas. I love the sweet flowers of Helleborus. With our extra cold winter, they only bloom in early spring here, and I never see them offered for sale in bloom during the winter. I'd definitely get one for the house if I saw one. They are actually only borderline hardy outdoors here, but mine have survived a number of winters with tree leaves overtop and a good thick snow cover.

    God Jul

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...