söndag 2 december 2012

Julkalender-lucka 2

Bägarlönn Glaucidium palmatum Album
En av mina absoluta favoriter är Glaucidium palmatum 'Album'.
 Jag frösådde den för länge sen och det blev bara två plantor, en av dom var just den här storblommiga, vita Bägarlönnen. Blommorna var hela 12 cm i diameter i somras! Den är gammal nu och har hunnit bli en rejält stor och kraftig praktplanta om jag får säga det själv. Växten kommer från Japan och heter Japanese Wood Poppy på engelska med andra ord en skogsväxt vars blommor liknar vallmons. Den har frodats i skogslunden i snart 20 år nu och det är lika roligt att se den veckla upp sina lönnlika blad ur myllan varje vår. Den verkar trivas bäst i frodig, lucker och fuktig skogs jord. Jag skämmer alltid bort den med en extra giva gödsel på våren.
  Har ni en lämplig plats för den här underbara woodland växten måste ni bara skaffa en planta!
 Nu är det så här att det blev så himla många frön i år och jag kan inte så alla själv. Jag delar ut dom till er istället. Det finns 5 påsar med ca 20 frön i varje av den storblommiga vita. Vill du ha en påse? Skriv en kommentar till det här inlägget så skickar jag till de fem första.

Önskar er en mys, pysig 1:a advent!

8 kommentarer:

  1. Ja det vill jag ha:)
    Ha en underbar adventshelg!!

    SvaraRadera
  2. Jag vill gärna ha en påse om jag får:o)
    Tack för att du tipsade mig.

    Ha en riktigt fin advents söndag

    SvaraRadera
  3. En liten påse lunddockefrön vore ju så klart skoj. Trevlig advent!

    SvaraRadera
  4. Margareta i Umeå2 december 2012 13:56


    Jaaa det vill jag gärna vara med på. Ser framemot att så dom.
    Snökramar.

    SvaraRadera
  5. Hej! Bägarlönn vore kul att prova. Är den krånglig att så?

    Ha en riktigt kul 1:a advent!
    Daniel

    SvaraRadera
  6. Kul att ni vill vara med och föröka den här skönheten!
    Berit, Gunilla, Dan, Margareta och Daniel mejla era adresser till mig så kommer påsarna snart med posten. Ni hittar min e-post adress under kontaktrubriken på höger sida i bloggen.
    Jag gör så här med de flesta som behöver en köldperiod för att gro: Fyll en kruka med grusblandad såjord, packa en aning.Sprid fröerna på ytan,lägg ett lager fint grus typ sandnings grus på toppen i krukan så fröna täcks. Låt krukan stå inne i en skål med lite vatten i max 3 dygn.(fröerna behöver fuktas innan köldbehandlingen) Ställ krukan utomhus, täck med fiberduk och gräv över med mycket snö. Så gärna direkt när ni får hem dom. Då gror dom nog till våren. Brukar vara rätt enkelt. Första året har dom bara sina två hjärtblad, år 2 kommer det första riktiga bladen.
    Sköt sedan om dom små gottegrisar så växer dom till sig bra.

    SvaraRadera
  7. Haha! My luck! Jag ska påbörja ett skuggparti till våren och letar efter bra och fina växter att plantera där....helst såna som inte är så vanliga!
    Vacker är den iaf :)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Den går säkert att få tag på till våren. Storleken på blommorna kan variera, men dom är fina hur som helst. Lycka till! Häng med här för fler tips och frön gömmer sig bakom luckorna.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...