måndag 17 december 2012

Julkalender-lucka 17

Det var som sjutton! 
Bakom lucka sjutton finns våran alldeles egen variegerade Nepeta subsessilis! Den grodde i gruset mellan stenarna i en av trädgårdsgångarna. Helt otroligt! När den vuxit till sig flyttades den för att bli ännu större och starkare. Nu står den långt ifrån de normala, helgröna Nepetorna och behåller sitt utseende rätt bra. Några helgröna stjälkar har jag plockat bort annars tar de lätt över eftersom de helgröna är mer kraftig växande. Förra våren sådde jag frön av den och många av plantorna blev variegerade! Tyvärr hade jag ställt lådan med sådden allt för soligt till och det tålde inte de små variegerade plantorna. Nästa vår får självsådda plantor gro intill moder plantan istället, där är det lagom soligt för dom. Första året provade jag att ta sticklingar det fungerade sådär. Plantan var inte så stor då och det blev inte så många sticklingar. När våren kom var det bara en av sticklingarna som överlevde vårsolens gassande. Den lilla överlevaren gavs bort för att öka chanserna för plantan att leva vidare hos någon annan som också gillar variegerade växter. Jag ska kolla till våren hur den har klarat sig där.
Variegerad Nepeta subsessilis

Variegerad Nepeta subsessilis

Variegerad Nepeta subsessilis

Variegerad Nepeta subsessilis
Visst är den fin! 
Tur att vi är rätt lata med rensningen annars hade den kanske rensats bort.
TIPS: Vill du upptäcka nya växter i din egen trädgård är det väldigt bra att vara lat och uppmärksam när det gäller att rensa ogräs 
Tack vare det har vi också upptäckt en pytteliten, mystisk planta i alpinpartiet som vi inte har en susning om vad det är. Den ska ni få se en annan gång.
Ha en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Så fina blad du visar, tänk att den själv har valt att växa hos er. Inte illa.
    Spännande med små självsådda plantor så länge det inte är Blågull, Smörboll eller Lupin.
    De blir bara för många, de får växa där skogen tar vid istället.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Jag försöker vara försiktig med småplantor, men det har inte dykt upp sådana där snyggingar här hos mig. Variegerade växter är kul. Grattis!

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...