fredag 14 december 2012

Julkalender-lucka 14/Blommig fredag

Min favoritblomma???
Nu har jag tittat igenom massor av bilder och funderat, vilken är min favorit av alla blommor? Hm, hm, hm.... har hur många som helst att välja mellan och ingen riktig favorit. På något sätt gillar jag de flesta blommor utom dom vulgära. Dom som bara är för mycket med stora och fyllda blommor väljer jag bort. Naturligt och enkelt  är desto finare, tycker jag. 
Nu ska jag ändå välja en så det blir helt rätt och för enkelhetens skull gör jag en kombo av julkalender och Blommig fredag här idag.
Bakom lucka 14 finns en Klockgentiana Gentiana phneumonanthe 'Alba' 
som är en av mina favoriter! Den blir inte så stor ca 15 cm och blommar i augusti.


Den flyttar runt av sig själv numera och verkar trivas bra i tråget. 

Här har den fröat av sig i en liten spricka i berget intill tråget och växer bra även där. Beställde fröerna från STA en gång i tiden. I Den virtuella floran kan du läsa mer om den här växten som verkar bli mer  och mer sällsynt här i Sverige.
Det blev 4 frövinnare i förra utlottningen av Aquilegia 'Juwel'. Margareta, Ninni, Helen och Veronica kommer att få frön med posten. Jag hade inte hjärta att lotta bort en av er.
Andra favoriter kan du se hos Pilgrim/Bland rosor&bladlöss.
Ha en fin, fin blommig fredag!

24 kommentarer:

  1. Väldigt fin växt du valt. En som även jag kan njuta av i min trädgård.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vilken söt liten raring. Förstår att du valde den. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Så söt! Inte svårt att förstå att den kan bli en av alla favoriter:) Bra att den fröar av sig också.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Så fin den var! Den har jeg ikke hatt i min hage før, men har notert navnet på den nå :-)
    God helg!

    SvaraRadera
  5. Margareta i Umeå14 december 2012 10:51

    Vilken fin gentiana.
    Bra att du delade fröna till alla fyra. Känns bra och rättvist då vi inte var fler. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  6. Härlig favorit hos dig! Det är rätt kul att se att det varierar så mycket ändå hos oss bloggarna, och än har jag inte sett någon blomma som jag inte kan tänka mig alls.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Som skåning så tycker jag att oftast så får ni som bor lite längre norrut tvingas till att ha mer fantasi när det gäller växter, vilka som klarar sig och så. Här nere är vi så bortskämda med att kunna välja o vraka. "En spricka i berget"...låter så vackert. Det ser exotiskt och jättevackert ut!

    SvaraRadera
  8. Den var ju underbar!
    Har aldrig sett den tidigare...men nu ska jag hålla utkik!!

    Den kanske klarar sig hos mig med!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  9. Men kära nån så fin den var! Åker direkt in på önskelistan. Går det bra att låna en av dina bilder för att hålla minnet färskt? Jag länkar självklart!
    Ha en finfin helg!
    Hälsar,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Wow, vilken liten söting, den skulle vara kul att prova!
    Ha en fin helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  11. Helt underbar blomma...vilken skönhet..!!!
    Tack för vinsten...adressen finns på din mail...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Det var kul med en sån liten skönhet. Får nog hitta nåt ställe där jag kan ha små skira blommor.
    Ha en fin helg.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  13. I höstas läste jag på ordentligt om gentania för jag fick syn på dem i någon blogg och tyckte de var fantastiska. Min plan är att plantera både vita och blåa i min nya Blå/vita rabatt. Så jag är så fräck att jag självklart är med i utlottningen även denna dag ;) Och om jag uppfattat det hela rätt har jag vunnit en Juvel? Helt underbart :) Jag hoppas du mejlar information om hur jag ska så dem?

    Kram och ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  14. Den var ovanlig.

    Skulle gärna vilja prova den. Nu får jag lägga den på minnet.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  15. Det var en liten vacker graciös blomma. Kan absolut se skönheten med nättare blommor även om jag imponeras av de pompösa. Ha en fin helg,
    Carina

    SvaraRadera
  16. Fin gentiana! Om den klarar sig där uppe hos dig borde den funka i Stockholms skärgård också?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  17. Åh så fin, med fräknar på näsan. Måste kolla frölistan genast om den finns med i år.... Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  18. Vilken vacker Gentiana. Den var ny för mig så det var extra kul att få se den på bild.

    Men vad roligt att få vinna frön av din vackra Aquilegia.
    Snällt av dig att dela fröna till oss alla fyra :=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Oj vilken superfin Gentiana!!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  20. Sorry Veronica, ingen utlottning den här gången. Men om jag har några frön kvar av den här Gentianan kanske det blir en utlottning nästa vecka, jag måste kolla på lagret.

    SvaraRadera
  21. Vad kul! Den här var helt ny för mig. Så söt, och lite svårförståeligt att den är mer och mer sällsynt. Den borde vara poppis!

    SvaraRadera
  22. Så fin och en ny bekantskap för mig!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  23. Klockgentiana, den var ny, hamnar direkt på önskelistan :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...