måndag 10 december 2012

Julkalender-lucka 10

Vipprams Maianthemum racemosum
Bakom lucka tio finns en stadig, krispig och väldoftande växt.
Vipprams Maianthemum racemosum. 
Den har tydligen bytt namn nu, tidigare hette den Smilacina racemosa, det gäller att hänga med i svängarna. Det här är en woodland planta från Nordamerika med blanka blad och skira blommor. Tro nu inte att du måste ha ett woodland för att odla Vipprams, nej den växer precis lika bra i en helt vanlig rabatt, i halvskugga. Hos oss står den ganska torrt till och trivs bara bra med det också. Den blir runt 80 cm hög och här blommar den i juni med härliga, doftande, vita blommor.
Den är härdig i hela landet och inte kinkig på något sätt.
Ha en jättebra måndag!

1 kommentar:

  1. Då ska jag göra ett nytt försök. Jag har haft den, men den tynade bort.

    Tack för bägarlönn-fröna! De kom idag i posten. Jag ska så så fort jag slutat hosta och snora.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...