tisdag 6 november 2012

Snusmumriken och jag

När vi var ute på skogspromenad  i söndags var skogens färger så annorlunda motför sommarens färger. Efter promenaden var det dags för dotterns innebandy match och vi agerade hallvärdar under tiden. Vårt lag vann! Hemmåt igen, middag osv.......Jag hade helt glömt tills jag på kvällskvisten slog upp Sköna hem. Chefredaktören citerade Tove Janssons Sent i november där beskriver Snusmumriken sina höstupplevelser så här:

"Skogen var tung av regn och träden alldeles orörliga. Allting hade vissnat och dött men nere på marken växte senhöstens hemliga trädgård med rasande kraft rakt upp ur förmultningen, en främmande vegetation av blanka, svällande växter som inte hade någonting med sommar att göra. Det nakna blåbärsriset var gulgrönt och tranbären mörka som blod. Undanskymda lavar och mossor började växa, de växte till en stor mjuk matta tills de ägde hela skogen. Det fanns nya starka färger överallt på marken låg röda rönnbär och lyste. Men ormbunkarna var svarta."

Exakt så var det, vi såg allt som Snusmumriken beskriver, tyvärr hann inte allt fotas, men vi såg allt!
VACKERT!!!






 Naturens trädgård är det vackraste som finns!

3 kommentarer:

  1. Northern Shade7 november 2012 03:51

    The colours of the grasses give an entirely different look to the scene. The moss in your first photo, withwater drops suspended above it, is really beautiful. I enjoy the look of moss covering a forest floor.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det var synd att jag inte fick med mig fler bilder med de mustiga färgerna från söndagen. I går var det helt annorlunda med gnistrande frost överallt. Vacker det också!

    SvaraRadera
  3. Ja, naturens trädgård är den bästa inspirationskällan!

    Ha det gott i novemberrusket,
    Rebecca

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...