fredag 23 november 2012

Blommig fredag/TIPS

4 tips som man kan göra i helgen (i alla fall här)

1. Gå på strövtåg i naturen och upptäck allt vackert som finns i naturens trädgård!
Gratis motion, frisk luft och nya natur upplevelser varje gång ger oss en energikick i höstmörkret.
Här vände vi hemåt på vår senaste tur. Kaffe och macka lockar bakom den bortre skogsridån. 

Is i alla möjliga vackra former ligger som smycken i diken och pölar.

Mossan är helt fantastiskt grön och grann den här tiden på året!

 2. Köp några små dekorations Thujor och plantera ut i trädgården.
Blir perfekta att formklippa om man vill.
 Den här gulbladiga skaffade jag sent förra hösten och den har klarat sin fösta vinter bra och börjar växa till sig.
 3. Rensa ogräs! Det är inte ofta vi kan rensa ogräs i slutet av november, men i helgen går det. Vi har haft plus grader i flera dagar nu så marken är mjuk igen. Gör jag det nu har jag ett bekymmer mindre till våren.
4. Njut av det gröna i trädgården! 
Här är det Mossbräcka Saxifraga hypnoides som verkar extra grön just nu. Mossbräckan gillar skugga, som Skuggbräckan S. umbrosa, och kan tydligen användas som Woodland växt. Det var något nytt för mig. Det förklarar varför den är så fin nu när den fått mycket fukt och lite sol. 

 En annan grön skimrande Saxifraga.

Fina kontraster!
 Den här ormbunken har bruna vissnade blad och ljusgröna friska blad på samma gång.
Det var mina tips för den här helgen. Fler tips finns att få på bloggen Bland Rosor & Bladlöss.
Önskar er en härlig november helg!

13 kommentarer:

  1. Himla bra helg och trädgårdstips!
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Fina tips!! Att rensa och plantera går bort här för allt är fruset.Men att vara i skogen är en lisa för själen och dit försöker jag ta mig några gånger i veckan. Leve( hunden) blir så glad då:)
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  3. Jo, nog skulle man faktiskt kunna rensa lite i trädgården fast det är nov. Får hoppas att vädret är sånt i helgen, att man lockas ut :) Trevlig Helg
    Tjingeling

    SvaraRadera
  4. Det är ju superbra om man kan ta ogräset nu och ha det gjort till våren.Nu när det är blött så går det ju så lätt.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Imorgon lovar fint väder, söndag snö. Tror jag ska ta ditt tips och rensa ogräs alltså. Vilka fina bilder du bjuder på :)

    SvaraRadera
  6. ÅÅÅÅ jag bara äääälskar ditt inlägg, det finns så mycket fint därute fortfarande!!!! Och vilka vackra bilder du tagit!!! Tack!!! Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  7. Väldigt fina tips...tack för dom...=)

    Trevligt helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Absolut. Underbart tips för allmänt humörhöjande. :-)

    SvaraRadera
  9. Bra tips! Jag har redan gjort nr 1+4 och mår förträffligt bra.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Vilka bra tips!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  11. Fina tips ...carpe diem tips:)))

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka bra tips och underbara bilder du bjuder på ! Visst är det härligt när november är så här milt så man kan fortsätta trädgårdera :-) Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. Det är ju perfekt att rensa ogräs nu när det inte finns så mycket annat trädgårdsarbete att göra! Jag ska ta ett par timmar i morgon...tack för tipset :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...