måndag 12 november 2012

Bind en dörrkrans

Den här tiden när det mesta är gjort i trädgården, är det helt rätt att göra en snygg krans till ytterdörren. 
Den här kransen blir platt på baksidan. Nu ska jag ska visa hur jag gör den.

 Det finns ett överflöd av material i trädgården och skogen, så jag tar med mig korg och sax och går ut och samlar.

 Förutom naturmaterialet behövs: Grov metalltråd som håller formen till stommen, bred tejp (frystejp el. annan tejp) mjuk metalltråd att linda med, avbitartångkraftig sax, sekatör kan man också använda, handskar. (Regnbyxor som skyddar knäna när jag binder sittande på en låg pall med allt material på golvet)

 Är materialet väldigt blött får det ligga utspritt på papper för att torka en aning, men det får inte torka helt, innan bindningen. Nu kan man passa på att ta sig en paus och fika.

Nu är det dags!
Fäst ihop den grova tråden till stommen i önskad form och storlek. Jag böjer ihop ändarna till en krok och en ögla och hakar ihop dom i varandra och böjer igen kroken så trådarna sitter ordentligt ihop.
  Tejpa hårt runt skarven/öglorna och fortsätt att lägga ett slarvigt lager tejp runt hela ringen. Jag lindar inte runt, runt, hela tiden utan bara lägger tejpen efter tråden och klämmer fast den. Det är bara för att materialet inte ska börja snurra när man binder kransen. Sedan fäster man bind-tråden runt skarven och börjar bindningen där....

 Det är bra att förbereda små buketter innan man börjar, om man bestämt hur man vill "bygga" sin krans. Jag hade inte planerat noga den här gången utan jag bara tog lite hur som helst.

 Börja fästa en första bukett längst med tråden. Linda två varv med bind-tråden runt bukettens nedre del och ring. Dra åt lagom hårt så du inte skär av materialet. Man lär sig anpassa hur hårt man lindar efter det material man har, mossa får man vara väldigt försiktig med. Lägg gärna något starkare med mossan, blåbärsris funkar bra, då kan man dra åt hårdare med tråden. Det är bra om de första buketterna är lite längre än resten för de ska täcka de allra sista buketterna som binds fast , du förstår när du kommer dit.

 Andra buketten lägger jag snett inåt ringen, linda fast med två varv på alla små buketterna.

 Tredje buketten läggs snett utåt ringen, linda om två varv. Klipp av långa ändar/stjälkar nära lindningen då lägger sig nästa omgång buketter snyggt och täckande över lindningen.

 Nu är fösta "etappen" klar och jag lindar bind-tråden en bit åt höger och drar fast den med två hårda varv, jag vill inte att allt börja snurra. Det blir en samling av tre buketter tillsammans på varje etapp, mitten, inåt och utåt osv tills hela ringen är täckt. Försök hålla samma avstånd mellan varje "etapp" då får kransen en jämn form. 
Variation
 Man kan variera kransarna hur mycket som helst. Tar man tex gran i mitten, lingonris på insidan och bruna astillbevippor på ytterkanten, hela vägen runt, får kransen ett mycket tydligare mönster.

 Nu fortsätter jag att linda åt höger efter ringen, tre och tre, hela tiden. Å,hej å,hå det blir rätt många tillslut!  Kollar hela tiden att det ser bra ut och att materialet blir någorlunda jämnt fördelat.

 När man närmar sig slutet blir det ganska trångt för de sista tre buketterna, gör dom gärna lite kortare än de första. Man får hålla bort de första så de inte trycks ner av bind-tråden när man lindar fast de sista buketterna. De första lite längre buketterna ska ligga fritt och täcka över bind-tråden på de sista buketterna.
Själva bindningen är äntligen klar och nu är det bara att fästa bind-tråden på baksidan och göra en ögla av den för att hänga upp kransen med.

 Som dekoration tog jag små silverbräckor som jag stack fast med små bitar bindtråd.

Vi närmar oss jul så jag pyntade med några klasar oxelbär som stacks fast med bind-tråd.
Så här kan man även göra ljuvliga sommarkransar att ha som bordsdekoration. Man lägger dom på ett fat med vatten och dom håller sig fina länge.  
Fler höstpyssel kan du hitta på bloggen Trädgårdstankar
Lycka till!

9 kommentarer:

  1. Jätte fin krans du bundit! Tack för inspirationen. Det blir en tur till skogen idag:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Kul , det låter härligt!
    Ha det bra och lycka till med kransen :)

    SvaraRadera
  3. Vilken otroligt vacker krans...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Your wreathe is a beautiful combination of materials from nature. The finished wreathe looks great, and I appreciate the step by step directions for how you created it.

    SvaraRadera
  5. jättefin beskrivning! och FIN krans!!
    mvh

    SvaraRadera
  6. Fin och samstämd höstkrans och så utförlig beskrivning du ger sedan!
    Hälsningar Luna

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...