fredag 19 oktober 2012

Upp och ner

Så här tolkar jag Blommig fredag temat UPP OCH NER. 
(Löven åker upp och ner ett antal gånger)
 Löven som ramlat ner samlas upp med gräsklipparen och hamnar på hög i skogskanten.

Inspirerad av Monty Don i Gardener's World, var jag ute en kväll i mörker och regn och plockade  upp lövklippet och la ner det i plastsäckar. Det verkade så smart och enkelt det han visade! Man lägger löven i säcken, vattnar på löven, de ska vara rejält fuktiga och avslutar med att sticka några hål i botten på säcken. Nu regnar det varje dag så löven är redan fuktiga men jag skvätte på dom ändå. Enligt Monty ska det vara fin lövmull i säckarna om ett år.
Ett riktigt bra trädgårdstips tycker jag! 
Ni har väl inte missat Monty Dons Trädgårdsprogram? Jag brukar missa det på TV men det går att se på SVTplay.
Andra tolkningar av temat UPP OCH NER finns på boggen Bland rosor & bladlöss
Ha en fin fredag!

16 kommentarer:

  1. Tack för tipset!
    Ha en skön fredag!
    /Malena

    SvaraRadera
  2. En jättefin tolkning av veckans tema både i text och bild.
    Ja, Monty Dons trädgårdsprogram vill man inte missa. Synd bara att det är på så dålig sändningstid. Det är absolut det bästa trädgårdsprogram som visas enlig min smak :=)


    Vacker header!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Såg det där tipset.Tänkte prova jag med.Bästa trädgårds programet.MVH

    SvaraRadera
  4. Snart har du en rikedom gömd i säckarna!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. You have a big source of leaves at the edge of your garden with all of those trees. I use some leaves as a protective winter mulch for the garden, some get mulched into the lawn, and the rest get put into bags. Mine take longer than a year, but it could be because my climate is colder and drier.

    SvaraRadera
  6. Ja jag tror du har rätt Northern Shade det tar nog längre tid här vi har också kallare så det ligger djupfryst över vintern.

    SvaraRadera
  7. Ja, ja! Inte missar jag Monty heller. Spännande att se om det funkar! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Monty ser jag gärna på men det tipset hade jag missat, tusen tack :-)
    Ha en härlig fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Det är såå smart! Undrar bara om det funkar på eklöv,som vi har väldigt gott om? De förmultnar ju inte lika lätt, och flera års säckar kan ju bli lite... Trevlig helg! / Marie

    SvaraRadera
  10. Riktigt bra tips.
    Och en fantastisk rikedom att ta till
    när de behöver fyllas på fin mull.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  11. Fin tolkning av temat. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  12. Härlig tolkning !!!

    Trevlig helg...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  13. Tack för tipset, det kan vara värt att prova.
    Ha en go helg.
    Vivian

    SvaraRadera
  14. Fint lövtips. Visst är Montys program bland de bästa ? Mycket inspirerande. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  15. Det kanske skulle vara nåt.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Ja, det är ett smart sätt att få fin lövmull på! Har praktiserat det i flera år och brukar få färdiguppsamlade lövsäckar från grannar, som tycker jag är så där lite lagom tokig som samlar på löv! :) Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...