lördag 20 oktober 2012

Tulpaner

Resten av tulpanerna är planterade! 
50 orange/röda lökar (Ballerina, Kingsblood, American Dream och en påse mixade) blandades och kastades ut  bland perennerna i Stensättningen. 20 låga röda och rödgula (Sweet Lady och Flair) planterades med Röd socklomma Epimedium rubrum, under en Svart aronia Aronia melanocarpa. 
En mix av Tulipa Viridiflora och en blandfärgs mix ligger också i jorden nu. Det blir enklare att plantera om man sprider ut dom och gräver ner en och en lök än att gräva stora gropar för många lökar. 
Hittills i höst har 188 tulpan lökar petats ner i våra planteringar. Hittar jag bra rea lökar och om vädret tillåter blir det säkert fler. Förra hösten planterade jag dom sista tulpanerna i november. 

I våras blommade dom jättefint! Här är det Tulipa greigii 'White Fire' bland Fänrikshjärta, Herrgårdspion och Bergenia.

Oplanerat blir det ibland som när dom här röda blommar där en påse svarta 'Queen of Night' planterades. Nu är det glömt och hur fint som helst. Verkar vara en sort som återkommer dessutom, det här är andra årets blomning!
Konstigt hur man kan ändra sig, förut gillade jag inte alls Tulpaner och nu vill jag ha dom i överflöd!
Missa inte bloggpartyt hos Håkan The Rose Garden of Malevik

Ha en underbar lördag!

4 kommentarer:

  1. Ser fram emot våren och att få njuta av all prakt via nätet...=))

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Tänk vilken fin vår du kommer tt få uppleva när allt blommar!
    Fin header!
    Ha det gott i helgen.

    SvaraRadera
  3. Tack! Ja jag hoppas att det blir en fin vårblomning som jag kan visa er till våren;)

    SvaraRadera
  4. Planting bulbs in autumn is such fun, and of course rewarding next spring when all of your tulpaner flower. 'Queen of Night' sounds hardy to rebloom so well for you. Having them appear is one of the nice kind of garden surprises.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...