söndag 28 oktober 2012

Fototriss del 195 /Jag gillar...

Nu är det tävling hos FOTOTRISS och temat är bilder på något man gillar. De fina priser man kan vinna kommer från Coolstuff.

Efter en tids funderingar på vad jag gillar valde jag gräs för det gillar jag verkligen!
Vad vore jorden utan gräs?
Jag har varit ute och frusit om fingrarna idag för att hitta mina tre gräsmotiv.






Jag plockade ut lite intressant fakta om gräs från Den virtuella floran: Poaceae - Gramineae - Gräs Familjen har 635 släkten och 9000 arter. I Sverige finns 58 släkten och mer än 150 arter. Våra ekonomiskt viktigaste gräs är de fyra sädesslagen. En del gräs är mycket dekorativa och odlas som fleråriga trädgårdsväxter. Andra gräs används som eterneller, bland annat harsvans och ekorrkorn. Många viktiga kulturväxter tillhör familjen gräs. Frukterna är mycket stärkelserika och innehåller även proteiner och har därför stor betydelse för människan. Sockerrör svarar för ungefär hälften av världens sockerproduktion, det är märgen som används för sockerframställning. Bambu är ett samlingsnamn för omkring 40 olika grässläkten, varav vissa kan bli upp till 40 meter höga och är de allra högsta gräsen. Några få arter av bambu odlas som trädgårdsväxter i Sverige, till exempel bergbambu och japansk bambu.
Gräs är inte bara gräsmatta ;)

13 kommentarer:

  1. Vacker och fin triss med härliga bilder!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Jättefina stämningsfulla bilder och dessutom rolig fakta om gräset :)

    SvaraRadera
  3. Nå vet jeg mer om gress.
    Flotte bilder.
    Ha en fin dag.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2012/10/28/jag-gillar-var-oppgaven/

    SvaraRadera
  4. Jättevackra bilder. Nu blåser nog de flesta gula höstlöven bort tyvärr. Ha en skön vecka. Kram!

    SvaraRadera
  5. Fin gräsig gilla-triss :-) Vackert tagna bilder med härliga färger!

    SvaraRadera
  6. Kanontriss, jag gillar också gräs.

    SvaraRadera
  7. Kanontriss, jag gillar också gräs.

    SvaraRadera
  8. Fin text! Jo en vet hur det är att frysa kroppen ibland... Men det kostar att ligga på topp;) Mycket fina talande bilder :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...