söndag 22 juli 2012

Tillverka en taklökstavla

Dags för ett trädgårdspyssel!


Ett riktigt Cajsa Warg pyssel-man tar helt enkelt vad man har och bara skapar. Hur kul som helst!
Det här behövs:
Träbitar till ramen, gärna flytved
Kycklingnät
Träskruv
Spikband 
Tunn metalltråd
(Rostiga gamla skruvar eller spik)
Masonite (till baksidan)
Såg (Japansk kap och klyvsåg)
Kraftavbitare
Borrmaskin
Häftpistol
Avbitartång
Skruvmejsel
Jag tror det var allt. 

 Den här ska farmor få.

Så här gjorde jag den:


 Välj hur du vill sammanfoga din ram. Med kraftavbitaren klipper jag till bitar av spikband för att skruva ihop en stabil ram. 
 Sätt en bit kycklingnät i ramen, från baksidan. Bukta ut nätet nedåt när ramen ligger upp och ner. kolla från framsidan så det ser bra ut. Jag använder häftpistolen att fästa nätet med.
 Så här ska det se ut från framsidan.
  Jag fäste på några flytvedsbitar med gamla spikar och skruv. För att dölja gamla skruvhål sattes några rostiga skruvar i.
 Skruva fast en masonite på baksidan, det blir snyggt om den täcker alla skruvar och spikband. (Jag hade lite för bråttom-tur att den ska sitta mot en vägg)
 Nästan klart!
 Två små skuvar och en tunn metalltråd blir upphängning.
Dags för plantering. Fyll med jord och peta in lite mossa. Det blir enklare att fästa taklökarna med hjälp av mossan. Jag stack hål med sruvmejsel och använde den även till att peta in rötterna i jorden och mossan med. Låt ramen ligga plant tills taklökarna rotat fast sig. Vattna och gödsla.
Färdigt! 
Ha en bra pysseldag!

2 kommentarer:

  1. Så snyggt Ulrika!!
    Tack för visningen med bild och text hur man gör. Suveränt!
    Bara att börja samla material nu:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...