torsdag 19 juli 2012

Den ogräsfria trädgården....

.....hittar du inte här. Finns den någonstans i verkligheten? Knappast, men jag har en väldigt bra ogräshacka, som jag gjort alldeles själv. Min pappa hade en liknande, hemgjord, som han använde i grönsakslandet. Nu när barkstigen återigen var full av ogräs testade jag att rensa med den här hackan istället för krattan.
Den fungerade finfint även där! 


 Man bara drar den, mot sig, en bit ner under ogräsrötterna, barken och ogräsen åker igenom. Sedan plockar man enkelt bort ogräsen som lossats från underlaget. Är det torrt och soligt några dagar kan man krafsa runt det lite med hackan så rötterna kommer upp i solen, lämna det och låta solen göra sitt. Har ogräsen fröställningar plockar jag givetvis bort alla dom. Blir det regn är det bäst att försöka få bort det mesta. Det bästa är att rensa när det är torrväder. 


Det finns liknande att köpa, det vet jag, men jag har inte provat någon som är bättre! 
Den här är vass, lätt, liten och smidig. Helt perfekt i grönsakslandet!
Så här gjorde jag min favorit hacka:
Letade fram ett skaft av rundstav.
Klippte till en plåtremsa av en galvaniserad plåt, ca 3,5 x 35cm.
Bockade till plåtremsan som på bilden, den raka, nedre kanten, är ca 10 cm.  
Sedan najade jag fast den på skaftet.
När plåten var ordentligt fastsatt, filade jag kanterna vassa, det får man göra om då och då. Den ska vara vass.

Nog om ogräsrensning. Nu hälsar vi vår nya följare Ullis välkommen!
Ha en riktigt bra dag!

1 kommentar:

  1. Egna uppfinningar brukar fungera toppen...=)

    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...