onsdag 2 maj 2012

Trädgårdsmässa och dagens jobb

Trädgårdsmässa

I lördags var jag och äldsta dottern på mässan. Det blev några bra köp, gott fika och sedan avslutade vi det hela med att titta på modevisningen. 
Nu har jag en Japansk kap-& klyvsåg med geringsstöd, en Lilium 'Ivory Pixie' med grönaktiga blommor, 2 Pelargoner med brokiga blad, lite hängande blingbling med speglar, en påse sättpotatis Årets potatis-Linzer Delikatesse, och 3 fröpåse vinster från Trädgårdsamatörernas lotteri. Leif  hade beställt en ny Hosta, men den var inte tvärlättast att hitta, tillslut blev det en 'Tokudama Flavocircinalis'. 

Koffert-odlingen, nere till höger gillade jag! Vi röstade på Oanats läckra balkongen i tävlingen, syns på de två vänstra bilderna, där såg det rysligt skönt ut!

 Vinnare blev Mosters kaffehörna-Trädgård nymyran, bland de finare, men väldigt övermöblerad.

Dagens jobb-kompost och stig.

I dag blev det grov jobb i trädgården.(känner mig matt i alla muskler just nu) Först mixades all vinterns kompost med gammal kompost och bäddades över med presenning. Nu får det ligga där och gosa ihop sig till en härlig jordförbättring! Sedan blev det rivning av gammal kompost och pyssel med en ny stig.

Stig tips!

 En gammal murken kompost plockades bort, och vips fanns det plats för nya odlingsytor. För att slippa ogräs i gången mellan odlingsytorna gör jag en enkel stig där. Marken jämnas till en aning där det behövs, tidningar läggs direkt på marken, över ogräset, i flera lager (ordentligt omlott) och sedan täcks tidningarna med ihop krattat skogs material. Vi bor nära skogen så det blir många skottkärror med barr, kvist och löv varje vår och höst, passar perfekt att lägga på stigen.

Välkommen som ny följare Gela! 

Nu ska jag vila och ladda om för morgondagens trädgårdjobb :-)

Ha det gott allihopa!


3 kommentarer:

  1. Kul att du vann så mycket fröpåsar! Jag hjälpte till i Trädgårdsamatörernas monter under helgen för första gången. Det var poppis med lotter.
    Hur lång tid tar det att kompostera allt material när du täcker med presenning?

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Kul att få se lite bilder från mässan. Fick en inbjudan dit men åkte inte då det inte passade. Kanske nästa gång...
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Det brukar vara klart nästa sommar, men jag grovsållar alltid innan jag använder det, grova grejer fortsätter ner i årets kompostfack.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...