måndag 30 april 2012

Vårteckensutmaningen/Årets krokusar!

Nu blommar det även här!

Efter flera dagar med regn och sedan sol har snön smält i en väldig fart. Vissa mindre partier i trädgården är snöfria, där blommar krokusarna. Någon enstaka Blåsippa har också börjat blomma. Fjärilar, bin och humlor är ute på premiär turer till de första blommorna.
Vi hade Trädgårdsmässa här i Umeå under helgen, jag var naturligtvis där, rapport kommer senare. 
Nu ska jag ut och njuta en stund!
Sedan ska växthuset få ny bubbelplast och alla stackars rangliga plantor ska få flytta ut till sin rätta miljö. Vi har fortfarande minusgrader på nätterna så frostvakt och värmefläkt ska också in.







 Visst är dom fantastiska!
Kolla fler vårtecken hos Humlebacken.
Ha en skön valborg!

6 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder på vårblommor...=)

    Ha en skön Valborgs...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder! Det känns skönt att det äntligen börjat hända saker. Jag är ute i stugan och där har det också börjat blomma spå smått, trots att det inte är det bästa läget.

    Den där blekgula krokusen var rikgit fin. Vet du vilken det är?

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  4. Så fina vårblommor ni har.
    De stora tuvorna med krokus, är det nyplanterade lökar eller överlever de fint och sprider sig för vart år som går?
    Hos mig lite mer norrut är det liksom ingen riktig fart på krokusarna, de överlever och blommar, men inte så fint som hos er.
    Just nu blommar två krokus, men fler kommer när snön smält undan.
    Trevlig valborgs!

    SvaraRadera
  5. Härliga färglada krokusar, underbara vårbilder!
    Ha en trevlig valborg!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  6. Den lilla blekgula krokusen ingick i en storpack med blandade krokuslökar så ngt namn har jag inte på den.
    De stora tuvorna är säkert 10 år, det är snökrokus C. tommasinianus, dom sprider sig bättre här än de"vanliga". Vill man få dom att sprida sig och blomma kan man prova att gödsla lökarna ännu MER. Jag har börjat VRÄKA på extra gödsel på alla lökar nu på våren när dom växer och ska lagra näring inför nästa år. Ibland gödslar jag på dom på hösten också. Vet inte vad som är bäst. Vi har väldigt mager jord här i norr och lökväxter vill ha riktigt frodigt. vet inte om det hjälper hos dig Hans, men det är värt ett försök.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...