tisdag 20 mars 2012

Från vinter till vår

Vi har sol, blå himmel och -5! Sååå, underbart!
Vilken dag! 
Yngsta dottern fyller 17 år och det är vårdagjämning. Jag har varit uppe i ottan och bakat Hallongömmor till kvällens kalas, gått en trädgårdsrunda på skaren och fotat tisdagsbilderna. Skulle egentligen börjat jobba 6:30 men det blev ändrat till 9:00, inte dumt alls. :)
Vårdagjämning vad är det egentligen?
Jo, så här är det enligt SMHI:
Höstdagjämningen inträffar det ögonblick då solens centrum passerar himmelsekvatorn på väg söderut, och vårdagjämningen när den är på väg norrut. Vid dagjämningarna är dagarna ungefär lika långa på hela jorden. Efter vårdagjämningen blir dagen längre på norra halvklotet än på södra halvklotet, och tvärtom vid höstdagjämningen.

Här kommer tisdagsbilderna med morgonsol, vid åttatiden.





 Det är en härlig frihetskänsla att kunna gå på snön, nästan som att gå på vattnet.
Rhododendron 'Mikkeli' som intagit försvarsställning mot vintern.
'Mikkeli' är en finsk Rhododendron med rosa blomknopp som ljusnar när den slår ut. 
Den blir ca 1,5-2 meter.
Ha en toppen dag!

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när man kan gå obehindrat på skaren. Annars sjunker man ner till knäna.

    Nu hoppas jag att solen värmer så att snön försvinner fort.Men visst är det härligt med vårvinter också när man kan sitta ute.
    Jag tycker att det har varit så blåsigt ett långt tag.

    Jag börjar 0600 och jobbar till 17 hela veckan. Jag har två veckor med tidiga morgnar och den tredje börjar ja 7,30 men det går det också man blir ju van:o)
    Fast blir det en sovmorgon så tackar jag inte nej till det:o)

    Tusen Tack för vinsten. Nu får jag planera för att hitta en bra plats. Och plantera in en växt i den. Så läckert.

    Ha en fin vårvecka.

    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det blir mycket +tid för dig då? Hur många dagbarn har du? Det gick snabbt med paketet, skönt att höra att det är framme.
      Ha det bra!

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...