fredag 23 mars 2012

Blooming Friday/Photogenic

Alpcyklamen Cyklamen purpurascens

Växer på norra sidan i vårt alpinparti, inkilad mellan mossiga stenblock. Den kommer från en egen frösådd, och har blivit en riktig sensommar favorit. Från början var det besvärligt att hålla reda på den lilla, lilla plantan, men sen den flyttades till alpinpartiet går det bättre. Nu  har den vuxit till sig och utvecklats till en ofta fotad liten skönhet. Den blommar i slutet av augusti och håller sig fin under lång tid, blommorna avlöser varandra. 

Här ser man de nya bladen som växer upp på sensommaren. Bladen är vintergröna och vissnar ner under sommaren. Fy, vilken skrämmande upplevelse första gången, sedan lärde jag mig att sånt är livet för en Alpcyklamen. Plantan försvinner ett tag , men sen kommer blomknopparna! Det är smart att läsa på innan man provodlar något nytt, det brukar jag göra när jag beställer frön, men jag glömmer så fort. 

Ser att bloggen har en ny följare. Kul! Välkommen Daniel!

Nu börjar det hända trevliga saker här! Just nu töar det dag och natt:  Även om man ofta är ute och försöker hänga med, går det overkligt snabbt. Å lika bra är det, nu vill vi ha vår. :)
Se fler bilder på temat PHOTOGENIC hos Katarina/Roses and stuff
Ha en skön blommig fredag!

12 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Här i Skåneland är det väldigt vårigt!
    Din cyklamen var ju bara såååå bedårande!
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  2. Här får jag också njuta dessa blad och blommor. De är så läckra.
    Ha en fin vårhelg, hoppas ni också får del av den här värmen!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Så fin cyklamen!! Det ger mig hopp att mina ska överleva här hos mig...Visst är det härligt nu då det töar och töar.
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  4. Kjempe fin plante!

    Ønsker deg en fin fredag!

    SvaraRadera
  5. Tjusig Cyklamen, gör sig bra på bild.
    Ha en fin helg
    Vivian

    SvaraRadera
  6. Vilken fin färg och cyklamen får bli mitt nästa fröförsök annars kanske den finns att köpa.

    Här har det töat rikligt ochså. Igår var det plus 12 och sol.
    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Tack för välkomnandet! Det känns bra att det går med cyklamen även uppe i norr. Det är en växt jag verkligen gillar.

    Det är kul att ha hittat hit!

    Daniel

    SvaraRadera
  8. Cyklamen är en sådan elegant och vacker blomma! Jag önskar dig en härlig helg! Zinnia

    SvaraRadera
  9. Vilken söt blomma. Den gör sig verkligen fint där mellan stenarna1
    Ha en fin helg,
    Carina

    SvaraRadera
  10. Det var en fin cyklamen, den hamnar på den långa önskelistan...
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  11. Nydelig plante, men alpefiol (på norsk) påminner meg på min mors begravelse, så jeg har det litt vanskelig med den.
    Dog. En fin plante og vakre bilder.
    God helg.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...