fredag 9 mars 2012

Blooming friday/My Jewel

Det går inte att välja en, men nu gör jag det ändå.
En av juvelerna i alpinpartiet är den här rubinröda Incarvillea forrestii, ca 15 cm.
Frösådde den för många år sen och den fungerar jättebra här. Det var en ren chansning, hade inte en aning om den skulle överleva våra vintrar. Nu sköter den sig själv, den bara finns där, utan krav på vintertäckning och sånt tjafs. En annan som går bra här är I. zhongdianensis, den blir större, ca 30cm  Båda är värda att prova om man misslyckats med den mer vanliga I. delavayi. Hittade en sida Bignoniaceae med vackra bilder på I. forrestii i sin naturliga miljö, en alpin äng i Kina.Vi får nog sprida ut fröplantorna så har vi snart en Incarvillea-äng här också!  


Ha en riktigt mysig fredag!
Gå nu in och se fler juveler hos Katarina.

17 kommentarer:

  1. Vilken söt incarvillea, underbar färg. Ha en fin weekend.

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken söting!
    Ha en skön helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Vilken fin växt den har jag bara provat en gång men den klarade sig inte.
    Nu får jag nog försöka få tag i en ny när jag ser din som är så fin.Man lär så länge man gör misstag. Antagligen planterade jag den på fel plats.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Så vacker! De intensiva färgerna förstärks mot det grå gruset.
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker växt. Jag har bara testat Incarvillea delavayi, men alla de plantorna dog här i norr.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  6. Det här är ett smycke helt i min smak!/Anja

    SvaraRadera
  7. Lovely picture!!
    Thank you for sharing.
    Kram Gisela

    SvaraRadera
  8. Oj vilken vacker juvel, den ska jag hålla utkik efter!
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  9. Tänk jag trodde att incarvillea såg annorlunda ut. På bilden tycker jag den liknar violprimula. Tänk vad fel man kan ta. Jag önskar dig en skön helg! Zinnia

    SvaraRadera
  10. Nydelig.
    Klarer seg om vinteren. Må forsøkes.

    SvaraRadera
  11. Verkligen vacker! Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
  12. Såg när jag kikade runt lite mer hos dig att du bor i Umeå. Kul med en till norrlandsbloggare!

    SvaraRadera
  13. Vilken sötnos! Underbar färg.
    Ha en fin kväll och helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig färg! Sådana där växter gillar jag, som bara klarar sig utan en massa daltande:-) /Anette

    SvaraRadera
  15. Det var en vacker liten juvel.
    Har faktiskt prövat ett fåtal sorter men de lever i bästa fall bara över en vinter, precis så jag hinner se dom blomma.

    Ha en härlig start på den nya veckan!

    SvaraRadera
  16. Den var riktigt söt! jag har en I. zhongdianensis, men den blommar inte särskilt mycket. Den trivs nog inte på sin plats så jag får väl överväga en omplacering.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...