lördag 4 februari 2012

Ormbunkar

Nya ormbunksplantor
Hoppas dom klarar vintern.
Polystichum polyblepharum Sköldbräken kan bli 70-80 cm vill växa i näringsrik och väldränerad jord.

Pteris gallinopsis 
Vi får se om den klarar sin första vinter här.

 Coniogramme intermedia 

 Anthyrium vidalii
Den här har klarat sig två vintrar nu så det är nog lugnt.
Vad jag ska tänka på till våren är att bädda om den och täcka mot vårfrost. Den brukar grönska tidigt och sedan frysa ned om det blir nattfrost. Inte bra för en liten ormbunke, det tär på krafterna.
Planteringstips
Ormbunksväxterna ska gärna pysslas om lite extra de första vintrarna för överleva och bli starka plantor.
När man planterar ormbunksplantor är det bra att rensa bort så mycket som möjligt av den torviga jorden de brukar ha i krukan.Torven riskerar att hålla kvar för mycket fukt under vintern och plantan kan frysa bort.
Ormbunkarna växer långsamt i början så man får ha tålamod.

Ha det bra!


1 kommentar:

  1. Så många fina bilder på ormbunkar du visar! Det ska jag sätta i min nya trädgård. Har sparat några Strutbräken plantor från förra trädgården:) Nu är det andra gången på kort tid som jag ser Sköldbräken...några sånna måste jag också försöka få tag på i år:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...