tisdag 21 februari 2012

Lila toner

Iris i olika stil
 Iris chrysographes Dark Form
Sammetsiris
Vill växa fuktigt i full sol, 50-60 cm hög. Den här såddes med frö från STA. 

 Iris germanica 'English Cottage'
Trädgårdsiris
Blommar med stora ljuslila, nästan vita blommor och doftar godis!
Aningen vulgär eller läcker?

Trädgårdsris från Stockholm, har ingen aning om vad den heter. Antagligen någon gammal sort. Min bror fick med sig den hem för några år sedan. Jag blir jätteglad om någon vet namnet och kan upplysa mig. Den blir ganska hög, ca 70-80 cm.

 Iris sibirica, smalbladig, egen odling, frö från STA. Plantorna blommar i olika toner.
Jättefin!
 En annan frösådd Strandiris Iris sibirica.

För några år sedan beställde jag en massa olika irisfrön, några av dom växer och frodas i trädgården.
Irisar är fina under hela säsongen, extra fina när de blommar, så klart! Vi  tycker om dom även utan blommor. Deras spetsiga blad behövs för att skapa variation i planteringarna.
 Ha en bra dag!

1 kommentar:


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...