tisdag 7 februari 2012

Fröer från STA

Vilken underbart vacker dag vi fick idag! -20 och klarblå himmel!

I går kom min första beställning från Sällskapet TrädgårdsAmatörerna!
Idag när jag var ledig har alla 18 sorterna kommit i jorden. Härligt nu kan jag gå in och göra en andra beställning på fröer som finns kvar. Det blir kvällens nöje! 
Det jag sådde idag var bl.a. sex olika benvedssorter! 
Vingad benved Euonymus alatus, E. alatus compactus, Kasperbenved E.cornutus v.quinquecornutus, Tokyobenved E. hamiltonianus, Dvärgbenved E. nanus v. turkestanica och Bollbenved E. oxyphyllus.
Det blev några perenner också, som Angelica gigas, Nomocharis sp., Eritrichium canum (en liten, söt, blå sak för alpin partiet), Pulsatilla alba och P. alpina och några fler. 
Ha en bra kväll!


8 kommentarer:

  1. Så roligt med fröer. Jag beställde med en gång från STA och har inte fått något ännu.
    Jag har läst att det är visst lite strul, hoppas att jag får snart för det är ju betalat i förskott.

    Ha en bra dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Ja, det är så roligt då fröna dimper ner i brevlådan :=)
    Har redan fått mina STA-frön som numera är frösådda färdigt, nu väntar jag bara på våren och att det ska gro.

    När jag äntligen tog tag i städningen av mina mail hittade jag ditt brev i skräpposten. Det händer då och då att vissa mail kommer dig.
    Men nu är det sparad inför sommaren och mina kommande Umeåbesök :=)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Dom kommer nog snart, jag var inte så snabb med min beställning, konstigt att du får vänta då.
    Kan kanske bero på om man beställer via post el via nätet. Jag beställde via nätet.

    SvaraRadera
  4. Jahaja det är fler som slarvar med mejlen ibland ; ) men det är ju ett tag kvar innan sommarn kommer. Hoppas vi ses då!

    SvaraRadera
  5. Hej så roligt med din blogg. Den kommer jag att följa med intresse. Jag väntar också på mina sta frön men har fått från impecta och rara växters är på väg.....så några är i jord redan.
    NICE!!!!
    Jag kommer med all säkerhet att besöka dej under våren, det ser jag fram emot.

    HA DE/AC

    SvaraRadera
  6. Hej Ann-Charlotte! Hälsar dig välkommen både som följare och trädgårdsbesökare!

    SvaraRadera
  7. Spännande med alla benvedssorter! Själv hoppas jag på att köpa en buske från trädgårdshandeln i år. Har länge velat ha en:)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Smart!Då går det så mycket snabbare och är framför allt säkrare. Jag hoppas att några av mina frön gror, men man vet ju aldrig, det var bara 5-7 frön i påsarna. Det är en del av utmaningen med att så själv. Att hoppas och tro. Nackdelen är att det kanske inte blir det man trodde att det skulle bli.
    Vi får se.
    Ha det bra!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...