måndag 16 januari 2012

Just nu....

..vilar allt under den tjocka luftiga snön, det är bara  buskarna och träden som sticker upp.
 Nu blir det skidåkning i skogen för att hålla igån kroppen inför nästa trädgårdsäsong.
Inte så dumt det heller! Skogen är som en riktig sagoskog just nu!
En del av trädgården fotat från balkongen igår. 
Nu kan man inte ana att det ligger två stora planteringar mitt i bilden.

Vårsådden är igång med sådd av Julrosor Helleborus orientalis hybrider, Eryngium giganteum 'Miss Willmot's Ghost', Allium oblica, Trädgårdsaurikel, Helleborus niger 'Magnus' och ÅRETS PERENN Blå bolltistel Echinops bannaticus. Snart kommer första fröbeställningen från STA ,det är alltid lika spännande!
När alla beställningar är utskickade kan man göra en andra beställning på STAs kvarvarande frön. Det brukar blir en hel del sådder i flera omgångar! 
Julrosorna ska stå inne en månad enligt anvisningarna. Sedan vill dom ha en kall period innan en ny varm period, då dom förhoppningsvis gror. De andra fröerna får stå inne i vatten, för att fuktas ordentligt, i tre dagar. Sedan gräver jag ner krukorna i backar stående direkt på marken. För att isolera mot kylan skottas de över med massor av snö. Några krukor får stå ute tills dom gror, vissa tar jag in i lilla växthuset i slutet av april, några tar jag in tidigare inomhus. Jag gör så på grund av brist på utrymme inomhus och i växthuset. 
Fröerna av Helleborus niger 'Magnus' kommer från en julblomma som bildade frön i en av blommorna.
Hoppas den gror för den är så fin!

Helleborus niger 'Magnus'

 Bolltistel årets perenn 2012, är en bra växt, stadig, torktålig och dekorativ med sina bollformade blommor. Passar perfekt i vår trädgård!

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...