lördag 5 november 2011

Jätteverbena Verbena bonariensis

Höll på att glömma!
Jätteverbenorna skulle ju också upp och in innan vinterkylan.

 Tidigt i våras, tillsammans med andra fröer, kom en gratisportion av Jätteverbena. Bra, dom har jag önskat mig länge. Sådde fröerna enligt såråden men inget hände, krukan åkte ut i kylan och fröerna grodde alltför sent på våren. Småplantorna skolades ut för att växa till sig under sommaren, dom skulle aldrig hinna blomma. Mina plan var att ta in dom i källaren för övervintring, vore synd att låta dom frysa bort.

Nu står alla känsliga växter samlade på bron. Änglatrumpeterna åkte ner för länge sen. Dom tål ingen kyla alls!
Men Jätteverbenorna hade jag helt glömt bort!
  Idag grävde jag upp många fina verbenaplantor, några med blomknoppar!
Plantorna får stå i krukor med vitmossa i källaren över vintern. Om dom klarar sig tas dom fram tidigt i vår och hinner bli stora nog innan nästa sommar.

Slottsträdgårdsmästaren har fina bilder och fakta om Jätteverbenan.
Vilken tur att hösten är mild och lång, annars hade jag nog glömt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...