torsdag 17 november 2011

Blooming friday/ På min önskelista

Överst på trädgårds önskelistan står det:
Elitspärrmossa Campylium lambricusterrorus!
Mossa i naturen kan vara hur vackert som helst.
Inga problem alls!

  Mossa i trädgården är bara positivt! Här växer Björnmossa, Islandslav och Revsuga i kanten av Alpinpartiet.
Fungerar bra tillsammans!

 Enkel plantering: Mossan växte redan på stenen, taklökarna har planterats.
Fortfarande problemfritt och lättskött!

Men här är det riktigt besvärligt! Sprickorna i berghällen är djupa, här trivs både mask och ogräs.
Snälla, snälla ge mig ett stort lass Elitspärrmossa Campylium lambricusterrorum!!!
Elitspärrmossan är helt overklig, växer sig stenhårt fast mot alla underlag, ogräsfrön förlorar sin grobarhet i kontakt med den och alla maskar flyr fältet.

 Så här ser det ut när trastarna luggat den vanliga mossan i småbitar i sin frenetiska maskjakt.  
Ingen vacker och rogivande syn för den som planterade mossan och drömde om en grönskimrande mossmatta. Hur gör trädgårdsmunkarna i Japan? Finns det inga trastar där? eller maskar?
Ogräset anses väl vara en bonus för dom, ännu mer tid för meditation!

Nej, den här fantastiska mossan finns nog inte. Det är bara att meditera mera!

  Mossbollar av vanlig mossa, fungerar bra i skuggan,
fritt från maskar och ogräs!


Trevlig Helg!



13 kommentarer:

  1. Ny bekantskap den där mossan du önskar dig. Hoppas du snart får pricka av den från listan och sätta dit en ny önskning!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Den mossan undrar jag om den finns:) Men önslka får man ju.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart inlägg för ett mossfreak som mig :-) Ja sån mossa skulle man ha mer av, koltrasten är en riktig rackare här med att riva mossa, särskilt på våren. Hoppas du får ett stort lass mossa ! Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  4. Nu är jag ingen mosskunnig (får läsa på ), men elitspärrmossa tror jag att jag har en del i trädgårdens bergsdel.
    Björnmossa är däremot en stor styggelse. Den sprider sig värre än maskrosen, är omöjlig att bli av med och kväver rariteterna på sin framfart.
    Om Den finns på din önskelista så kommer jag med en hel trailer....;)))...säg bara till;)!/Anja

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg om mossa. Mossbollar är så fint!!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jättefina mossiga bilder! Jag tycker också om mossa. Fina bollar av mossa!
    /Cika

    SvaraRadera
  7. Tack Anja! Björnmossan finns inte med på önskelistan och Elitspärrmossan finns bara i min fantasi.Jag får nog önska mig en låg marktäckare som trivs i både vått och torrt istället.
    /Ulrika

    SvaraRadera
  8. Nej, i japan finns säkert inget som förstör. Så fina mosskulor, det hade vart något här också.
    Ha det fint :)

    SvaraRadera
  9. Rätt mossa och på rätt plats är fint. Annars är jag mest bekant med mossan i gräsmattan...mindre fin!
    Snyggt på ditt berg!!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  10. Vad vackert inlägg, jag har ett ställe i trädgården som skulle passa sååå bra med mossa. Måste läsa in mig lite. Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  11. Hej igen, gillar verkligen din blogg så jag lade till den bland mina trädgårdsbloggar. Hoppas det var ok. /Gela

    SvaraRadera
  12. Har ett tudelat förhållande till mossa. Det är mjukt och vackert men har en tendens att växa där jag inte vill ha det. Men din plantering av taklök på berget gav mig inspiration!
    Njut av helgen!

    SvaraRadera
  13. Hej Gela, det var helt ok! Bara roligt.
    Ha en bra helg!/ Ulrika

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...