lördag 29 oktober 2011

Varma höstfärger

Azalea Mandarin Lights 
i sin höstskrud.

Måste väl erkänna att jag härmas nu. Blev så inspirerad av The Intercontinental Gardeners härliga höstbilder igår. De flesta löven har redan fallit från träd och buskar hos oss, men några goa, varma färger hittade jag på min fotorunda. 
Idag kunde man både njuta och få en massa gjort tack vare det underbara vädret, +8 grader på skuggsidan! 

Skördade morötter och palsternackor, rensade ogräs och röjde i kryddhörnan, förberedde grönsakslandet för höstsådd, satte vårlökar, flyttade gamla tulpaner, fyllde på med dynga här och där, städade altanen, fixade trädgårdsbelysningen, klippte till en buske och band ihop den.
Känner mig verkligen nöjd med den här trädgårdsdagen :)

Azalean Mandarin Lights med blomknopp.
Mer om den på Rydlinge Plantskola.
 


 Amerikanskt hönsbär Cornus canadensis
Liknar vårt vilda Hönsbär, men är nog aningen kraftigare och har snyggare blommor
Jag har länge tänkt skaffa den här växten till trädgården, men av någon anledning har det inte blivit av förrän nu i år. Nu är den väldigt mörkröd i bladen, blir nog effektfull när den vuxit till sig.



1 kommentar:

  1. Oj, vilken trevlig överraskning här... Vi verkar ha så många likadana favoritväxter. Jag tycker väldigt mycket om Cornus canadensis också, och har tänkt att skaffa den till min trädgård här, den bildar så snygga mattor. Men ni hann först! Ha en trevlig vecka, Liisa.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...