fredag 28 oktober 2011

Blooming Friday/SIDA VID SIDA

Höstgentiana Gentiana sino-ornata
Två som blommar tätt intill, sida vid sida.
Här på Odla.nu kan du läsa mer om den vackra och lättodlade Gentianan.

Kruk inspiration!
Sida vid sida, 32 krukor på parad vid en vägg i Puerto de Mogan, Gran Canaria.
Medelhavsstilen är inget för vår trädgård, men jag gillar den här bilden.
Kan säkert inspirera någon annan trädgårdstok.


Jättenäckros Victoria amazonica
Sida vid sida ligger bladen på vattenytan ett växthus i Trädgårdsföreningen, Göteborg.
Vi har ingen damm i trädgården än, men planerna finns.
Min bror har flera STORA dammar på sin tomt med näckrosor i rött, vitt och rosa. Dammarna gjorde vår pappa i början av 60-talet för att odla ädelfisk. Nu är det brorsan som förvaltar dammarna och fortfarande simmar ädla fiskar omkring där. Näckrosorna övervintrar lätt i dom stora dammarna och blommar varje sommar. 
Titta in hos Katarina på Roses and stuff för att se fler sida vid sida bilder.


15 kommentarer:

  1. Att rada upp krukor sida vis sida och få det snyggt är inte alltid helt lätt men denna uppradningen skulle jag lätt stå ut med....hihi....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder du visar. önskar dig en riktigt fin helg/Gela

    SvaraRadera
  3. Helt underbara foton på temat 'sida-vid-sida'.
    Puerto de Mogan är ett av mina favoritresemål. Ha en riktigt bra weekend.

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder och trevligt at hitta till din blogg som är ny för mig.
    Och inte så långt ifrån där jag bor.

    Ha en riktigt fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Underbara kort på temat. Men oj för att vattna de där krukorna;)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bilder och härlig tolkning på temat! Ha en trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  7. Bra tolkat! De stora näckrosbladen är häftiga att se:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. En sån krukrad hade varit något, speciellt om vi fick den värmen också. Näckrosorna är vackra, som små matskålar, det hade jag gärna haft också.
    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  9. Fint tema. Krukorna var ett bra alternativ till trädgård. Jättenäckrosorna är imponerande, de påstår att de ska kunna bära upp en människa när bladen är i sin fulla storlek.
    ha en fin helg.
    Pella

    SvaraRadera
  10. Fin tolkning.Gillar krukraden riktigt mycket.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Så många krukor har jag nog aldrig sett på rad förut!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Oj då! Va många glada kommentarer jag fick idag!
    Själv gillar jag mest krukraden och ångrar att det bara togs en bild, men dit kan man gärna åka fler gånger. Härligt ställe!
    Trevlig helg alla glada!

    SvaraRadera
  13. Jättefina bilder!
    Ha en härlig helg!
    Mvh Malena

    SvaraRadera
  14. Åh vad jättehäftiga de är jättenäckrosorna ! Fina bilder, gentianan har ju en helt osannolik färg på hösten. Ha en skön helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  15. Fina bilder du bjuder oss på!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...