måndag 19 september 2011

Fjärilsbuske Buddleja davidii

Buddleja davidii 
Den måste man ha om man gillar fjärilar!
Just den här är uppdragen från vildinsamlat frö och förhoppningsvis härdigare än de andra buddlejorna vi har. Kanske doftar den mer och lockar till sig ännu fler fjärilar. Plantan är köpt hos Larz Danielsson i somras. Den kommer att få stå kvar ute i rabatten i vinter. Några sticklingar av den får övervintra i källaren för säkerhets skull.


Här har vi en Buddleja som redan klarat de två senaste vargavintrarna ute i samma plantering. En namnsort uppdragen från frö från STA. Den är inte planterad extra djupt som jag har fått tips om. Hade tänkt gräva upp och ta in den i källaren som jag brukar göra men jag glömde. Det blir spännande att se om båda två klarar nästa vinter.Vill man vara säker och få en tidigare blomning tar man in sina Buddlejor för övervintring.
Buddlejorna är enkla att övervintra i ett mörkt och svalt utrymme, ca +4-5 grader. Man klipper ner dom, vattnar ibland, dom får inte bli helt kruttorra. Ta fram dom till våren, inomhus eller i växthus och plantera ut över sommaren.

1 kommentar:

  1. Ja, visst är det kul med den gula varianten! Jag googlade och hamnade här hos dig igen och fick lära mig mer om sticklingar och övervintring. Perfekt!
    Men hur är det med fjärilar egentligen? Lockar man även till sig en massa kålfjärilar som lägger ägg på kålen? Har funderat på det. Man vill ju ha många fjärilar men inte just kålfjärilar.
    Ha en bra dag! Kram Maria

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...