måndag 4 juli 2011

Naturupplevelse

En morron när vi satt och drack morronkaffet samtidigt som vi försökte räkna nässelfjärilarna som kalasade i rabatten intill oss, dök en stor padda upp ur citrontimjanmattan intill. Vi tyckte att det var lite underligt att den kom fram där mitt i solgasset. Dom brukar inte vara så sociala av sig, men den här kom allt närmare oss. 
Snart fick vi veta vad den var ute efter, när den masade sig  fram över skifferplattorna, mot humlorna som irrade runt i timjanbliommorna. När paddan var inom räckhåll slukade den en humla, svalde och masade mot nästa byte. En till fick den innan ettergadden atackerade och paddan fick ta skydd i rabatten. Det här var en ny trädgårdupplevelse för oss, synd att kameran var för långt borta. 
Om ni inte vet vad ettergadden är så kan jag berätta att det är en liten ilsken, röd myra, Trädgårdsrödmyra, kallas även pissmyra. 
Nu har jag passat med kameran hela dagen för att få en bild på paddan, men det enda jag fick fota var en humla.

Ha en bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...