måndag 20 juni 2011

Plant-shopping



Tänk att det finns så många växter!
 Varje sommar åker vi till Larz Danielsson i Pålgård för att shoppa. Det är en upplevelse att se och välja bland alla hans växter. Bara man nu inte blev så virrig av allt nytt man får se och höra, skulle man lära sig massor vid varje besök. Den här gången blev det ogräsprat, intressant, men namnen fastnade inte i minnet den här gången. Måste friska upp minnet på ngt sätt, det är bra att lära känna ogräsen, även om man ogillar dom. Dom snabba, dom invasiva, dom goda (som går att äta), dom ettåriga, dom farliga, dom ofarliga och alla dom andra. Kan man känna igen dom blir trädgårdslivet lättare och roligare.

Vi åkte till Larz en söndag i början av juni, vädret var vackert och vi hittade allt på önskelistorna, plus lite till. Här kommer några bilder från resan. Namn saknas eftersom jag varken har fotografiskt minne eller kommer mig för att anteckna samtidigt som jag fotar och frossar i plantlådorna.
Sagolikt vackra!

 Larz hjälper Leif att hitta växter längst in i ett av de välfyllda växthusen.

 En Centaurea achttarovii köpte jag bland en massa annat.

Allium som påminner om ett gräs.

 Den här växer alldeles utanför ett av växthusen.

Ännu en sagolik orkidé som skulle passa bra i vår trädgård.
Nöjda och belåtna åkte vi hem för att plantera och för att fixa växtplatser 
så vi kan shoppa några orkidéer nästa år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...